Drama betyder att åskådliggöra genom handling. Vi kan lära i, om, genom och med drama.
Denna dag innehåll forumspel. Det gick ut på att vi skulle spela upp ett verkligt problem/ konflikt från en förskola. När gruppen spelat upp första gången spelas de upp i gen och då får publiken byta ut en person och prova sin egen lösning på problemet. Detta gjorde vi för att öva oss i problemlösning. Jag skulle nog inte göra detta med barn på förskolan denna aktivitet var mer lämpad för oss som blivande förskollärare för att öva oss i vår yrkesroll.
Drama workshop 2
Dagen började med ett om boken Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Vi satt i grupper och pratade om vad vi hade läst vilket skulle mynna ut i en gemensam definition i min grupp kom vi fram till följande.
Medieratlärande
Förmågan att anpassa sin yrkesroll efter barns olika förutsättningar, för alla barn lär olika och på olika sätt. En pedagog måste kunna ta olika roller som exempelvis medforskande, stöttande samt kunna ta ett steg tillbaka och kunna observera situationen.
När vi har ett begripligt syfte med att lära oss något är det lättare att erövra ny kunskap, motivationen och engagemanget ökar.
I interaktion upplever vi att lärandet kan fördjupas då vi får bekräftelse på våra tankar.
Efter seminariet följde en stunds avslappning till musik.
Efter avslappningen skrev var och en ner tre ord som vi tänkte på under avslappningen. Sedan delades vi in i nya grupper där vi med hjälp av enkla medel skulle gestalta dessa tankar.
Sjalar och en trumma använde min grupp.
Att göra detta i förskolan med en grupp barn tror jag är väldigt spännande. Barnen får träna på att uttrycka upplevelser. I läroplanen för förskolan 98 reviderad 2010 står det att barnen ska få utveckla sin skapandeförmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer.
Efter detta blev det nya grupper denna gången skulle vi gestalta och förmedla vad medieratlärande är med hjälp av naturens element. Denna varma försommar dag gjorde vi detta utomhus vid Varbergs fästing så vi hade hela naturen att tillgå. det var spännande att få göra detta ute och använda sig av den miljön som fanns vid fästningen. Detta skulle jag gärna göra med en grupp barn på förskolan. Jag tänker att det är bara fantasin som sätter stopp för vilken miljö som ska användas vi den här typen av aktiviteter. Varför ska vi alltid vara inomhus när det finns så mycket ytor att använda utomhus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar