Jag tycker att detta är ett bra sätt att arbeta på. Jag tror att det är lätt hänt att ett besök på en konsthall med en grupp barn blir en grej som " ska göras" för att man måste och sedan arbetas det inte vidare med det på förskolan. Att samarbeta med en en konsthall ser jag som ett bra sätt för att uppnå målet från Läroplanen för förskolan 98 reviderad 2010. De mål som jag då främst tänker på är följande:
Förskolan ska sträva efter att varje barn:
- utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier samt sin förmåga att använda sig av, tolka och samtala om dessa,
- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång och musik, dans och drama,
- utvecklar sin förståelse för rum, form, läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder, antal, ordning och talbegrepp samt för mätning, tid och förändring,
Jag tror även att den här typen av arbetssätt skulle kunna vara ämnesöverskridande som det hade kallats för i skolans värld. Att arbeta med konst kan leda till många samtal om känslor och förståelse för andra människor. det kan även leda till kunskaper om andra kulturer. Att samtala är även utvecklande för språket. Konst kan även bli matematik.
Anne-marie Körling skriver i sin bok Nu ler Vygotskij om en bildpromenad där man tittar på en bild och läraren börjar att säga en mening exempelvis "Jag ser färgen gul". Sedan för alla säga vad de ser i bilden. Att göra detta utvecklar alla barnens ordförråd och barnen får träna på att lyssna på sina kompisar. Detta tycker jag är en aktivitet som är utmärkt att göra med barngruppen när man besöker en konsthall eller museum.
En bild på ett fönster som man passerar när man går upp till konsthallen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar