torsdag 20 februari 2014

Textilworkshop 2


Det andra tillfället med textil handlade om broderi. Det som fångade mitt intresse var att sy lådor av vykort. 



Jag hade tagit med mig några kort hemifrån.


Sedan gjorde jag hål i korten för att kunna sy i hop dem med hjälp av langettstygn och kaststygn. Langettstygnen syddes runt korten och sedan syddes kaststygnen i langettstygnen. 









 Den färdiga lådan



Tankar om att arbeta med textil från min text till textilseminariet.

Efter att ha arbetat med textil vid två tillfällen och även läst boken Lär genom textil: en handbok i att använda textil som pedagogiskt redskap för barns lärande skriven av Björkdahl Ordell, Susanne, Eldholm, Gerd & Hagstrand-Velicu, Kerstin. Vill jag här skriva om några tankar kring textil som pedagogiskt redskap tagna från mitt paper till seminariet om textil. 



Björkdahl Ordell, Ekholm & Hagstrand- Velicu (2010, s. 3) beskriver att projektet räkna med textil visar på hur pedagoger med hjälp av textil kan arbeta med barns lärande i mötet mellan praktiskt arbete och teoretisk förståelse. Genom att arbeta på det här sättet ser jag bara fördelar med att använda textil som pedagogiskt redskap. Några av dessa fördelar ser jag är att barnen omedvetet använder sig av matematiska begrepp exempelvis längd och bredd när de klipper i tyger, mönster vid tillverkning av lapptäcke där barnen lägger sitt tyg i olika mönster. Barnen tränar även sin språkliga förmåga vid arbete med textila tekniker exempelvis vid arbete i grupp med andra barn. Genom att använda ett material som återanvänds lär sig barnen om återbruk och hållarutveckling. Att arbeta med textil ger även pedagogerna möjlighet att lära barnen mer om andra kulturer.



Björkdahl Ordell, Ekholm & Hagstrand- Velicu (2010, s. 3) skriver även att arbetet med textil har gjort att barnen klarar av matematik på en mer avancerad nivå efter som att de arbetar med matematiken på ett praktiskt vis. Detta ser jag måste vara en av de större fördelarna med att använda textil som ett pedagogiskt redskap. Genom textilen blir kunskapen mer konkret för barnen och jag tror att barnen kommer att bära med sig den kunskapen längre genom livet än om barnen får kunskapen via en bok. Jag tänker att även den teoretiska kunskapen sätter sig i muskel minnet. Björkdahl Ordell, Ekholm & Hagstrand- Velicu (2010, s. 15) skrivet att barnen minns bättre vad de gör och förstår varför de gör vissa saker genom att arbeta praktiskt med textil. 


Jag vill även dela med mig om mina tankar om att arbeta med tovning. 

Björkdahl Ordell, Ekholm & Hagstrand- Velicu (2010, s. 17) beskriver att genom arbetet med tovning utvecklas en känsla av harmoni. Att arbeta med ull stimulerar flera av barnens sinnen ullen är mjuk och luktar på ett speciellt sätt. Med tovning som redskap i förskolan finns det många möjligheter. Barnen får lära sig om var ullen kommer ifrån och även om en gammal historisk teknik. Tovning går att använda i flera olika teman på förskolan exempelvis hösten då barnen kan få göra äpplen. Eller på våren då barnen kan göra tulpaner. Björkdahl Ordell, Ekholm & Hagstrand- Velicu (2010, s. 18) skriver om att det är viktigt att introducera arbetet med ull på ett bra sätt efter som att det för de flesta barnen är ett nytt material och teknik. Detta kan göras genom ett besök på en går som har får. Då kan pedagogerna passa på att berätta för barnen det finns både ullfår och köttfår. Det är även bara att berätta för barnen att ullen klipps av från fåren med maskin och att för klipptes fåren med sax. Genom att visa för barnen hur ullen bearbetas innan vi kan arbeta med den så får barnen förståelse för processen och vilket hårt arbete de är att framställa ull som vi kan tillverka saker av. Innan arbetet startar kan det även vara bra att visa några tovade föremål för barnen så att de blir inspirerade. Det är även bra att innan tänka ut hur många barn åt gången som ska vara med på aktiviteten jag tänker att fyra barn åt gången är lagom.

Utmaningen med att arbeta med tovning ser jag är att det går inte att göra med alla barn samtidigt och att barnen inte bör vara för små. Exempelvis så är det inte så bra att stoppa ullen i munnen det smakar nog inte så gott så barn som har en tendens att stoppa saker i munnen bör inte tas med i aktiviteten.

Möjligheterna till att arbeta med ull är många. Barnen kan lära sig mycket av arbetet med ull både språkligt och matematiskt. Att skapa olika former och figurer och sedan samtala om formerna och jämföra de olika figurerna berikar både barnens språkliga och matematiska kunnande. Efter som arbetet med ull är en historisk teknik så lär sig barnen även om vårt kulturarv.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar